Laboratoria Przyszłości

Nasza szkoła bierze udział w programie „Laboratoria Przyszłości”. Jest to inicjatywa realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Program ten ma doprowadzić do stworzenia nowoczesnej szkoły, w której odkrywane będą uzdolnienia uczniów, rozwijane talenty i zainteresowania. Program ma doprowadzić także do rozwoju umiejętności w zakresie nauki, inżynierii, technologii, a także sztuki.


 

Rok szkolny 2023/2024

Nasza szkoła nadal korzysta z materiałów zakupionych w ramach projektu "Laboratorium przyszłości".
W listopadzie i grudniu uczniowie klasy 6a oraz 6ż ćwiczyli prosty haft matematyczny. Na zajęciach zostały wykonane między innymi gwiazdki, którymi ozdobiono papierową choinkę.

W październiku i listopadzie uczniowie klas piątych i szóstych zaczęli uczyć się haftu matematycznego.
Młodzież wykonała serca i flagi Polski, którymi ozdobiono gazetkę dotyczącą Narodowego Święta Niepodległości.

Uczniowie klasy 1c na lekcji wykonywali zabawki dla psa lub kota z włóczki zakupionej w ramach
"Laboratorium przyszłości".

 

Nasza szkoła już drugi rok uczestniczy w programie "Laboratorium przyszłości". We wrześniu i październiku swoją przygodę rozpoczęły klasy czwarte. Uczniowie na zajęciach techniki poznają zapomniane zawody, w tym tkactwo. Czwartoklasiści składali na lekcjach krosna, naciągali nici i zaczęli tkanie zakładek do książek.

 

Rok szkolny 2022/2023

Materiały uzyskane przez szkołę dzięki "Laboratorium przyszłości" stwarzają uczniom możliwość nabycia nowych umiejętności. W maju młodzież z klasy 6b uczyła się dziergania na drutach. Zadaniem uczniów jest wykonanie szalika z kolorowej włóczki.

W kwietniu uczniowie klas szóstych dzięki udziałowi w programie "Laboratorium przyszłości" konstruowali obwody elektryczne. Udało się zbudować układy, w których emitowane były sygnały dźwiękowe i świetlne, poruszał się wiatraczek i wiele innych.

Dzięki "Laboratorium przyszłości" nasza szkoła otrzymała elektroniczne zestawy konstrukcyjne Boffin 300. Dzięki zawartym w zestawie elementom można skonstruować projekty takie jak: wiatraczek, lampę, żarówkę sterowaną głosem lub dźwiękiem, dzwonek, czujnik ruchu i inne zabawki. W marcu uczniowie klas 6. i 8.  na lekcjach i zajęciach dodatkowych mieli możliwość pracy nad wybranymi projektami.

Klocki Korbo- to nie tylko wspaniała zabawa. Konstruowanie pojazdów, urządzeń i maszyn uczy cierpliwości, uwagi, koncentracji, kodowania, planowania oraz współpracy. Wszystko to dzieje się w atmosferze zabawy. Mogą się o tym przekonać nasi uczniowie z edukacji wczesnoszkolnej.

Dzięki „Laboratorium przyszłości” nasza szkoła pozyskała farby i pędzle.Wykorzystując je na lekcjach, uczniowie klasy 6a i 6b poznali grafikę -  jedną  z podstawowych ,obok malarstwa i rzeźby, działów sztuk plastycznych. Z uprzednio przygotowanej przez siebie formy powielali rysunki na papierze.

Dzięki „Laboratorium przyszłości” nasza szkoła otrzymała dużą ilość kolorowej włóczki, którą wykorzystywaliśmy na lekcjach. W lutym uczniowie klasy 5 a i 5 ż uczyli się dziergania z włóczki na palcach. Rekordzista w ciągu jednej lekcji wykonał 1,5 metra „szalika”. Z wykonanych przez uczniów prac dziewiarskich stworzono obrazek przedstawiający żaglówki.

Dzięki „Laboratorium przyszłości” nasza szkoła otrzymała szydełka, druty i mnóstwo kolorowej włóczki.
W styczniu i lutym uczniowie klasy 6a i b uczyli się nabierania oczek na druty i wykonywania prawych oczek.

W ramach projektu ,,Laboratorium Przyszłości", dzieci świetlicowe w styczniu tworzyły ciekawe konstrukcje
budowlane z otrzymanych klocków.

W grudniu 2022 roku uczniowie klas czwartych zakończyli prace wykonywane na krosnach otrzymanych w ramach ,,Laboratorium przyszłości". Dzieła uczniów przedstawiały różnokolorowe domy, z których ułożono dekorację przedstawiającą wiejski krajobraz zimowy.

W czasie zabawy miło płynie czas. A jeśli taka zabawa uczy - to sukces murowany. Dzięki klockom Marioinex dzieci rozwijają wyobraźnię, kształcą wyobraźnię przestrzenną oraz uczą się współpracy w grupie.

Klocki mają kształt wafli, dzięki czemu można z nich tworzyć konstrukcje przestrzenne lub złożyć
planszę podobną do puzzli. Są bardzo lekkie i miłe w dotyku, dlatego chętnie z nich korzystamy.

W listopadzie nasi uczniowie kontynuowali pracę na sprzęcie dostarczonym w ramach „Laboratorium przyszłości”. Młodzież z klasy 8a uczyła się budować układy elektroniczne z gotowych elementów i zestawów.

Klasy 6a i 6b kontynuowały naukę haftu, a gotowe prace przedstawiające flagi narodowe, serca i kwiaty ozdobiły gazetkę z okazji Święta Odzyskania Niepodległości 11 listopada.

Uczniowie klas piątych ozdabiali talerzyki wełną, a klasy 4 pracowały na krosnach. Klasa 4ż
przygotowała zakładki, a klasy: 4a, b i s nadal wykonują tkane domki.

Klocki to najbardziej uniwersalna zabawka świata. Budowanie z klocków rozwija kreatywność dziecka, pobudza wyobraźnię i jest doskonałym sposobem na ćwiczenie małej motoryki i zdolności manualnych.

Nasi najmłodsi uczniowie korzystając z klocków konstrukcyjnych "Korbo" otrzymanych w ramach Laboratoriów Przyszłości, uczą się kodowania, planowania oraz współpracy. Klocki te dają im niesamowite możliwości konstruowania "maszyn", które potrafią się poruszać.
Stworzone w wyobraźni naszych uczniów urządzenia, przybierają realne kształty. I co najważniejsze, wszystko przebiega w atmosferze zabawy.

W październiku, w ramach programu „Laboratorium przyszłości” uczniowie klas szóstych otrzymali zestawy do haftu krzyżykowego: kanwę z nadrukowanymi wzorami, igły, nici i nożyczki.
W czasie lekcji techniki nasza młodzież haftuje kwiaty, serca i flagi.

    W ramach programu „Laboratorium przyszłości” w październiku uczniowie zaczęli poznawać tradycyjne sposoby wykonywania tkanin. Klasy czwarte i piąte zaznajomiły się z budową krosna i zaczęły tkać własne materiały.

W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” nasza szkoła zakupiła  materiały i sprzęt na zajęcia techniczne. Krosna, druty, szydełka i włóczki  będą wykorzystywane  na lekcjach techniki, wpłynie to na  rozwijanie umiejętności manualnych
i technicznych. We wrześniu uczniowie klas czwartych i piątych zaczęli przygodę z kolorowymi włóczkami, na lekcjach powstawały maskotki i stworki z kolorowej wełny.

Uczniowie podczas układania interaktywnych klocków: Lego Education

 W ramach projektu "Laboratorium Przyszłości" dzieci zaznajamiają się z możliwościami 
współpracy komputera ze stworzonymi modelami z klocków Lego.